دلمشغولی های من

از همه چیز و همه جا

نکاتی از سفر به هند

1- ساعت ۶ صبح حرکت کردیم و ۹:۳۰ به وقت تهران به فرودگاه دهلی رسیدیم ولی ما به جای برنامه ؛ دهلی آگرا جیپو؛ ابتدا از فرودگاه دهلی با اتوبوس به جیپور رفتیم و این باعث شد 3 روز آخر بیاییم دهلی و روز آخر سفرمون خالی باشه که با مترو رفتیم به ایستگاه راجی چوک وو از پالیکا بازار و بازارهای محلی خرید کردیم و غذای یه رستوان شیک هندی رو هم امتحان کردیم  به نام     تند بود اما با آب انبه داغش چسبید   super veg  135r

2-  دو تا وسیله نیاورده بودیم که خیلی نیاز شد اولی جانماز بود و دومی دمپایی . برای نمونه از روز اول در راه دهلی به جیپور اولین جایی که رسیدیم برای ناهار و استراحت مک دو نالد بود که در پشت حیاطش یه کارتون پیدا کردم بازش کردم و با قطب نمای موبایل و زاویه قبله دهلی  تونستم قبله دقیق رو پیدا کنم و نماز بخونم (قبله دهلی ۲۶۵۰  آگرا ۲۷۲۰  جیپور۰ ۲۶۷ از شمال قطبی انحراف دارد ،ساعات شرعی و دما و وضع آب و هوا و بارندگی و درصد مه رو هم در این 7 روز یادداشت کرده بودم که کاملا استفاده شد) جالب اینکه از 23 نفر کل تور تنها 4 نفر نماز خوندند صد رحمت به امت عیسی و موسی علیهما سلام به نظر هندوها و بودائی ها هم در اینجا از ما ایرانی ها به مذهب خودشون تقیّد بیشتری دارند

3- من روپیه رو در بازار چهارراه استانبول به سه نرخ 65 و 67 و 70  تومن اون هم در یک روز خریدم و به مقدار زیاد و این کارم اشتباه بود چون اگر دلار میخریدم و در دهلی تبدیل به روپیه میکردم به صرفه تر بود کمی روپیه اون هم پول خورد از ایران میاوردم کافی بود .

۴- روز جمعه در راه جیپور جماعتی از مسلمانان را در دهلی دیدیم که در فضای زیر پل بر روی خاک در حال اقامه مراسم نماز جمعه بودند.

۵- حیوانات در هند موضوع جالبی برای عکاسی و تماشا هستند از گاوهایی که وسط بلوار خیابان دوطرفه نشسته اند و یا در بازار در کنار هندی ها راه میروند و یا گاومیش های با هیبتی که میچرند یا در کنار خیابان نشخوار میکنند در راه جیپور به آگرا پهنشان را صاف و در آفتاب خشک کرده اند و در کنار جاده به نظم در کنار هم برای فروش چیده اند تا سنجاب های کوچک دورگه سفید خاکستری خوشکل که شباهت زیادی به هسته سنجد بزرگ متحرکی دارند و به جای کلاغ در هوا طوطی و ۵ نوع پرنده دیگر را از بام هتل شمردم که دو نوع آنها شکاری بودند و یکی سفید و مرغ مینا هم که در همه جا پر بود در خیابان ها به جای گربه سگ ها پرسه میزنند و بر روی برخی درختان میمون ها از سویی به سوی دیگر در حال پریدنند.

۶- فقر و تحجر مذهبی و بت پرستی در همه جا آثار خودش رو به نمایش گذاشته از اون روحانی که در معبد دره میمون ها در ارتفاع بالایی خودش رو محدود کرده و از اونجا محل غسل خانوم ها رو دید میزنه تا مردی که خودش رو بر رویزمین میاندازه و روبروی کریشنا بر روی سنگ شیرجه میزنه و دراز میشه تا بودایی های عزلت نشین که مثل فقرای کنار خیابون همه لوازم زندگیشون در یک صندوق آهنی در کنارشونه و اونو قفل کردند! از خانه ها ی اشرافی تا حلبی آباد هایی که از گونی و آهن و ورق گالوانیزه در کنار هم ساخته شده اند.اینجا هیچ کس به کسی کمک نمیکنه و گرسنه به راحتی از گرسنگی میمیره

۷- در ابتدای ورود به هند رد شدن از خیابان کمی سخته چون فرمان ماشین در سمت راست قرار دارد و ماشین ها به جای سبقت از سمت چپ هم از سمت راست همدیگر سبقت میگیرند و خط سرعت خیابان در حاشیه راه است !!!

در دهلی حتما از مترو استفاده کنید چون هم سریع است و هم ارزان 15-20 روپیه، ولی به علت جمعیت بسیار زیاد هند و ازدهام مردم مامور هایی روبروی سکوهای سوار شدن میایسند و مردم را به صف میکنند و شاید 3 قطار از جلوی شما رد شود تا نوبت به شما برسد، بلیط مترو ژتونی است، از قلی پرنده هنی ها "توک توک" یا "ریشکا" هم استفاده کنید که اگر با همسفری ها آن را سفر شوید هزینه سرشکن میشود بصورت قانوی یک نفر جلو و سه نفر عقب سوار میکنند اما به غیر از دهلی گاهی تا 2 نفر جلو و چهار نفر عقب هم سوار میشوند

8- از تهران 6 عدد کنسرو تن و 6 عدد بطری 1.5 لیتری آب معدنی بردم که تمامش استفاده شد به غیر از غذاهای مک دو نالد و کی اف سی که غذاهای 100 % گیاهی هم دارند از رستوران های هندی هم میتونید استفاده کنید که شاید 20 نوع مختلف از غذاهای 100% گیاهی دارند غذاهایی با برنج و بدون برنج  ولی حتما باید گوشزد کنید که غذایی رو میخواهم که در طبخش از فلفل کمتری استفاده شده باشه و روش هم فلفل نریزید، منوی غذای ایرانی رو هم در یه رستوران ایرانی امتحان کردیم که اصلا جالب نبود و کلی ایراد داشت و قیمتش هم یک کم گرون بود نفری 400 روپیه! ولی از بستنی های هندی و سنتی هرگز غافل نشید که با شیر کامل درست میشوند و بسیار گیرا و خوشمزه هستند ، از میوه های استوایی حتما امتحان کنید و از دست فروش ها با چونه خرید کنید، جذاب ترین اونها : آب نارگیل نرسیده، شریفا، آناناس، انبه و ... که اسامیشون از خاطرم رفته و مزه های غریبی دارند و روز آخر سفر از یه فروشگاه زنجیره ای از هر نوعی چند عدد برای سوغاتی خریدم و یه مقدار ترشی و فلفل و روغن مار و چای و حنا

9-  جمعا 2.800 هزار تومان به تور دادیم، 2.700 هزار تومان هم کلا خرج کردیم موبایل و عوارض خروج از کشور و آژانس هم حدود 300 هزار تومان ! امّا برای خرید سوغاتی های هند و بازدید از اماکن تاریخی و عبادی حتما باید هزینه ای رو در نظر بگیرید برای نمونه: ( قیمت ها به روپیه)  معبد آکشاردام نفری 2000  ، تاءتر شاه جهان و رقص بالیود در دهلی   1500  ، ورودی قلعه میمون ها  50 ، ورودی قله عامر 200  ، فیل سواری و وجیپ برای رفتن تا قلعه 500 ، تاج محل 1000 ،عکس در تاج محل 50 ، مار باز ها  که در همه جا هستند و برای برخی نمایش ها پول میخواهند،  قطب منار 250، جاکفشی آرامگاه گاندی 10،  معبد بهایی ها "نیلوفر آبی" که ما نرفتیم و موزه ها و...

10- امّا از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است یعنی سوغاتی! انواع تی شرت و کفش و لباس های سه تکه زنانه هندی و کلا پوشاک و پارچه های نفیس و زیبا رو میتونید سوغات بیاورید امّا یادتون باشه بهترین جا برای خرید آگرا و جیپوره که قیمت هاش از دهلی پایینتره و حتما چانه بزنید چون در این دو شهر قیمت ها همه کاذبند و تا 4 برابر هم امکان تخفیف دارند بیابید قیمت اصلی رو !!! اما در دهلی قیمت ها گرانتر اما بسیار واقعی تر هستند و گاهی هم فروشنده میگوید یک کلام "فیکس پرایس" از جیپور انواع استامپ ها پارچه و صنایع دستی و از آگرا هم شیرینی های خاص هند و انواع فیل چوبی و سنگی ،صنایع سنگی و چرم شتر رو با گرفتن قیمت و چانه به قیمت های مناسب بخرید